Obiective SMART !

SMART – acest acronim care spune multe oamenilor de afaceri atat in Romania, cat si in intreaga lume ( smart in engleza = destept ) ne poate ajuta atat in propriul management al timpului, in managementul proiectelor pe care le administram, in setarea obiectivelor ce tin de viata personala, cat si pentru cele ce tin de viata profesionala.
Prima oara acest concept a aparut intr-un articol scis de George Duran, Arthur Miller si James Cunningham in anul 1981.

De la ce vine SMART si de ce ne ajuta in planificarea si indeplinirea obiectivelor noastre ?
Este foarte simplu. Haideti sa vedem de la ce vine acest acronim in primul rand:

S – Specific
M – Masurabil
A – Abordabil
R – Relevant
T – Incadrat in timp

De ce obiectivul nostru trebuie sa fie specific ? Pentru ca trebuie sa stim cu claritate ce anume tintim sa atingem, cum vom ajunge acolo, cand vom ajunge acolo si unde este acest ” acolo “. Netinand cont de acestea ne putem ” pierde ” pe drumul ce duce la atingerea obiectivului nostru sau ca obiectivul fixat nu este neaparat unul ce trebuie atins.
Trebuie sa stim exact ceea ce dorim sa obtinem de la proiectul nostru, vizand rezultate concrete ale acestuia.
Diferenta intre un obiectiv concret si unul general poate porni de la urmatorul exemplu:

Obiectiv general: ” Trebuie sa marim profitul firmei ! ” .
Obiectiv concret: ” Trebuie sa marim profitul firmei cu 15 % ! ” .
Intrebarile pe care trebuie sa ni le punem inainte de a spune ca un obiectiv este specific sunt: ” cine ? ” , ” ce ? “, ” cand ? “, ” cum ? ” .

Pe langa faptul ca un obiectiv trebuie sa fie specific el trebuie sa fie si masurabil. Acesta trebuie sa permita masurarea cu exactitate a faptului ca a fost atins sau nu. Trebuie sa il putem monitoriza tot timpul pentru a vedea in ce masura este atins.
In exemplul dat anterior putem observa clar ca din obiectivul general nu putem realiza niciodata daca l-am atins sau nu din cauza faptului ca nu este masurabil. In acelasi timp, in cazul obiectivului concret putem analiza situatia oricand. ” Profitul firmei a crescut cu 5%, deci pentru a ne atinge obiectivul mai avem inca 10 % ” .
Pentru a vedea daca obiectivul este masurabil puneti-va urmatoare-le intrebari : ” Cat de mult ? “, ” Cat de multi ? “.

Atunci cand va stabiliti un obiectiv aveti grija ca acesta sa fie mai ales abordabil. Cand spun abordabil ma refer la faptul ca acesta trebuie sa fie realizabil, ca poate fi intr-adevar atins.
Trebuie sa luati in considerare faptul ca proiectul poate fi atins in conditiile lui, trebuie tinut cont de resursele pe care le aveti la dispozitie, etc.Obiectivul pe care vi-l propuneti trebuie sa aiba un impact asupra vietii, a organizatiei, a proiectului dumneavoastra. Obiectivul trebuie sa fie relevant. In exemplul dat mai sus relevanta obiectivului este logica. Ne dorim cresterea profitului firmei cu 15% pentru a dispune de mai multi bani pentru: cresterea salariilor, investirea lor in alte proiecte, etc.

In final, dar nu in ultimul rand obiectivul pe care il stabilim trebuie sa fie incadrat in timp. Degeaba mi-am propus cresterea profitului cu 15% daca nu am spus pana cand trebuie indeplinit acest obiectiv. Acest obiectiv trebuie sa aiba o perioada limita. Corect ar fi: ” Cresterea profitului cu 15% pana la sfarsitul anului .”
Pentru aceasta puneti-va intrebarile: ” Cand ? “, ” Pana cand ? “, ” in ce perioada ? “.

In loc de incheiere va voi spune doar atat: incercati sa ganditi SMART !

Comentarii

comentarii

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter

Aboneaza-te acum la newsletterul nostru pentru a primi gratuit informatii specializate relevante pentru dezvoltarea ta profesionala si personala.

E-mail:

   

To Top