Planul de afaceri explicat de specialisti

Planificarea este o componenta vitala pentru inceperea si dezvoltarea unei organizatii de succes. Exista o multime de modele diferite de planuri de afaceri, asa ca trebuie sa il alegi pe cel mai potrivit pentru scopurile intreprinderii tale. Care este publicul tinta? Unele planuri de afaceri sunt concepute pentru publicuri interne (proprietarii afacerilor, angajatii, directorii, managerii seniori) in cadrul unei organizatii care are ca scop implementarea unor strategii de dezvoltare, iar astfel de planuri sunt privite direct ca niste scheme strategice.

In al doilea rand, un plan de afaceri poate fi creat pentru publicul extern (investitori, clienti, furnizori, angajati noi, bancheri sau alti angajati ai unor institutii guvernamentale) care are ca scop atragerea de finantare, profesionisti sau materii prime pentru dezvoltarea unor afaceri noi sau cu traditie.

Un document adresat unui astfel de public poate avea initial o forma prescurtata a unui plan de afaceri mai complex, mai ales atunci cand are ca obiectiv principal atragerea de fonduri. Aceasta versiune este cunoscuta sub denumirea de documentatie pentru obtinerea finantarii si este urmata de cele mai multe ori de planul de afaceri propriu-zis. Atragerea unor sume de bani este un aspect important pentru multe afaceri, iar acest instrument poate fi un avantaj semnificativ in relatiile cu investitorii sau creditorii.
Ce include un plan de afaceri?

Planul de afaceri este un document pe intelesul tuturor care are ca scop descrierea viitoarei dezvoltari a afacerii:
-    rezumatul administrativ
-    istoricul companiei
-    descrierea concisa a conceptului afacerii si a valorilor expuse
-    analiza de piata care include si o analiza concurentiala, precum si planul de dezvoltare in ceea ce priveste piata
-    operatiunile pe care le implica procesul de dezvoltare
-    estimarea bugetului necesar
-    planul organizatoric al resurselor umane
-    implementarea strategiilor de dezvoltare
-    identificarea resurselor necesare
-    structura propusa investitorilor
-    descrierea gestionarii unei situatii de criza
-    strategia de dezvoltare
-    strategia de finalizare
-    anexele

Fiecare dintre aceste sectiuni poate fi mai lunga sau mai scurta, sau chiar optionala, in functie de formatul si de publicul vizat.

Cel care il citeste ar trebui sa inteleaga toate elementele pe care le cuprinde un plan de afaceri, sa isi dea seama de ce afacerea va avea succes si in ce mod va atinge acest obiectiv. Daca planul este prezentat investitorilor, atunci acestia ar trebui sa inteleaga foarte usor care este strategia propusa si care sunt beneficiile aferente. Pentru ca acest lucru sa fie posibil, planul trebuie sa se bazeze pe o cercetare de piata cat mai aproape de realitate si de faptele concrete care sa demonstreze viabilitatea strategiilor propuse. Un plan financiar nerealist reprezinta o cale sigura de a alunga investitorii si este, in acelasi timp, un mod prin care managerul unei afaceri pierde contactul cu realitatea si cu directia pe care ar trebui sa o urmeze o afacere.

Cat de mare ar trebui sa fie planul?

Un plan de afaceri obisnuit ar trebui sa aiba aproximativ 20 de pagini chiar daca uneori un plan de afaceri poate sa ajunga si la 100 de pagini in functie de obiectivele propuse, publicul tinta si domeniul afacerii. De exemplu, daca planul urmeaza a fi folosit pentru a atrage investitorii, este posibil sa includa mai multe detalii decat daca ar fi fost folosit pentru a comunica in plan intern o anumita strategie de dezvoltare. In plus, daca afacerea are la baza o idee simpla, acest plan poate fi realizat intr-un format mai redus ca dimensiuni decat daca s-ar fi bazat pe o structura complicata.

Ar trebui sa folosesc un format anume? Sau un consultant?

Exista foarte multe template-uri prestabilite din care cineva poate alege si din care poate elimina partile care nu se potrivesc afacerii respective sau poate apela oricand la un consultant din afara. Cu toate acestea, varianta ideala este cea in care managerul scrie de unul singur planul, chiar daca apeleaza si la sprijin din afara pentru realizarea acestuia. Adeseori, antreprenorii nu isi fac timp pentru astfel de lucruri sau nu simt ca un plan de afaceri este necesar pentru ca afacerea lor sa aiba succes. Acestia considera de multe ori ca a scrie un plan de afaceri este sinonim cu o pierdere de vreme. Dar atunci cand isi dau seama de beneficiile pe care le aduce un plan de afaceri sunt mult mai dispusi sa puna la cale o strategie de dezvoltare care sa includa si un plan de afaceri.

Concluzia

Un plan de afaceri este o metoda usoara de a comunica o idee de afacere unui public tinta, de a avea o strategie care sa previna eventualele probleme, de a identifica strategii de dezvoltare, precum si de a folosi instrumente eficiente pentru obtinerea finantarii atunci cand este cazul.

Un plan de afaceri ar trebui folosit ca un instrument pentru directionarea afacerii si pentru supravegherea operatiunilor pe care le implica, mai degraba decat ca un manual strict care sa fie aplicat intocmai. Planul de afaceri poate fi realizat si pentru a veni in sprijinul antreprenorilor care vor sa isi clarifice strategia de dezvoltare a unei afaceri sau pentru a-si planifica mai bine strategia de aplicat intr-o situatie de criza.

Trainingurile au devenit o componenta semnificativa a multor institutii ca urmare a numarului din ce in ce mai mare de afaceri de tip start-up din lumea intreaga.

Compunerea unui plan de afaceri este predata multor oameni care vor sa inceapa o afacere. Cercetarea de piata ca parte integranta a unui plan de afaceri a devenit la fel de importanta ca si identificarea unei oportunitati de afaceri atunci cand aceasta se iveste.
A avea o afacere si a sti cum sa actionezi atunci cand ai o afacere sunt doua lucruri diferite, iar alcatuirea unui plan de afaceri corect creste semnificativ sansele ca afacerea ta sa fie una de succes.

Comentarii

comentarii

Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter

Aboneaza-te acum la newsletterul nostru pentru a primi gratuit informatii specializate relevante pentru dezvoltarea ta profesionala si personala.

E-mail:

   

To Top